Een van de vragen die men zich allicht zal stellen is “Wat is motor trial”, of “Beginnen met trial rijden”? Ondertussen heeft iedereen wel eens een trial wedstrijd op Eurosport gezien, of ergens een demonstratie door een trial rijder op een evenement.
Trial, of motor trial in dit geval, is een niet op snelheid georiënteerde motorsport waarbij de piloot (deelnemer) met zijn motor een parcours (non-stop) rijdt zonder zijn voeten op de grond te zetten. Deze obstakels kunnen boomstammen zijn, betonblokken, korte draaien, ‘opstappen’.
De ‘score’ in een non-stop is 0, 1, 2, 3 of 5. Een 0 betekent een foutloos parcours, 1 betekent 1 voet aan de grond, 2 zijn twee voeten, 3 zijn drie of meer voeten en 5 is een volledig falen, bijvoorbeeld een valpartij, het lint omver rijden, de motor die stil valt,… Kortom, het niet succesvol uitrijden van de non-stop.
Waar komt trial vandaan?
De geschiedenis van trial met motoren gaat echter terug tot 1910 in Schotland, toen was het “trial” rijden echter in een andere vorm dan hoe we het nu kennen.
Trial beperkte zich in die tijd veeleer tot ingewikkelde hillclimbs waarbij het de bedoeling was om met een 4-takt motor met veel koppel op een helling te rijden rond een reeks obstakels.
Het was pas begin jaren zestig dat trial rijden de kant begon uit te gaan zoals we het nu kennen.